Skoluniform och Eclipse

I lördags läste jag ut Eclipse. Jag kvävdes, jag fick ingen luft, jag blev hyper, fick panik, kallsvett, handsvett, dregel, yrsel.
I slutet av kap 23. hade jag haft ett gevär, då hadd he blive varmt i pipan! Åh, Edward, hur kan du vara så varmhjärtad och samtidigt så ohjärtad? Stackars Marta, he va ju nära man fick ring te ambulans.

Nu har jag i alla fall skrivit klart mitt argument-tal till svenskan. Lyssna på det här intelligenta babblet:

Att den sociala situationen hos tonåringar är komplex råder det inget tvivel om. Faktorer som ägodelar och utseende är betydelsefulla begrepp när elever skapar hierarkin i sina sociala kretsar... I en demokratisk skola ska alla ha något att säga till om, alla ska ha rätt och bli lika behandlade. Det är just därför vi borde införa skoluniformen i våra svenska skolor. En skoluniform skulle stärka den gemensamma identiteten och skolandan, och inte göra popularitet till en klassfråga där de med sämre ekonomiska förutsättningar kan bli behandlade på ett nedvärderande sätt.




peace out, homies.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0